الحياه الزوجية

تعلمي الحكمة في الحب ومش أى حد تفتح له قلبك

تعلمي الحكمة في الحب

الحب رغم انه افضل شئ فى الحياه لكن قد يكون سبب نكسه طول العمر . لو الحب لم يحكمه حكمه وتفكير .ونصيحتى لكل شاب ولكل شابة مقبله على الارتباط . تعلمي الحكمة في الحب ومش أى حد تفتح له قلبك . كلام مهم ياريت الكل يقراه .

تعلمي الحكمة في الحب

خليكى حكيمه فى تصرفاتك .وانت كمان بلاش تقع مره واحده لانك اديلك سنين بتدور او تدورى على حد يحبك .

او حد يشعرك انك مقبوله ومحط اعجابه. او تحاولى تهربى من مأساه او مشكله تعيشيها الان

فتدمرى الغد وكل المستقبل دون ادراك او تفكير .

ياريت بلاش تسيبوا قلبكم بس هو اللى يمشيكم ويتحكم فيكم .

لكن ادى لعقلك فرصه . اديله مساحه انه يفكر ويحكم . هيختارلك صح متقلقش

تعلمي الحكمة في الحب ومش أى حد تفتح له قلبك

عقلك هو اللى هيقدر يحكم بجد مين يستاهل انك ترتبط بيه . ومين ينفع يكون شريك لحياتك . ومين اللى ينفع تكمل معاه طريقك وانت مبسوط وسعيد .

مترميش الحمل كله على قلبك .لان على رأى المثل ” مرآه الحب عمياء ” يعنى قلبك بس بنص عين . وعقلك هو اللى هيخلى الرؤيه اوضح .

ومتزعلش لو عقلك اصدر قرار قاسى . بس ده لمصلحتك . يعنى لو \عقلك درس الموضوع .

وكانت النتيجه للاسف ” عدم وجود تكافئ “متزعلش . متعاندش . متقولش بكره هيكون فى تكافئ .

لان لو الامور مكنتش مرتاحه النهارده عمرها ما هترتاح بكره .

تعلمي الحكمة في الحب ومش أى حد تفتح له قلبك
تعلمي الحكمة في الحب ومش أى حد تفتح له قلبك

اسعى ان يكون ارتباطك مثل مستثمر يحسن اختيار ارض خصبه ومشروع يربحه . ولا يخسره .

اسعى انك تدور كويس. حتى لو تعبت . متستلمش  ده اهم قرار. وقرار = الحياه

زى اى فلاح شاطر بينقى احسن ارض . تكون خصبه عشان يتأكد انها هترعى بذورة وهتجبه ثمر ويبقى فرحان منه بكره وبعده  خليك شاطر فى اختيار شريك حياتك .

اختار اللى ينفعك .اللى يكملك . اللى ارضه مليانه حب وصفات حلوة تضمن انه هيرعاك ويرعى ولادك بكره وبعده .

.

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق